Nästan nio av tio resenärer saknar kontroll över reseavbokningarna

Enligt en av B2B4E-plattformen CWT gjord oavhängig undersökning är en majoritet av affärsresornas avbokningar utanför resenärernas egen kontroll. I huvudsak avbryter resenärerna sina resor på grund av att tidtabellerna för deras möten har blivit omlagda (42 %). Andra externa orsaker är inställda möten (13 %), väderproblem (11 %), säkerhetsbekymmer (9 %) och inställda eller försenade flyg (9 %). Personliga orsaker omfattar endast 14 % av avbokningarna.

“Det är intressant att vår undersökning visar att 88 % av de inställda resorna skjuts fram till en senare tidpunkt,” sade Amit Wurgaft, som är CWT:s Chief Experience Officer, Digital. ”38 % av tidtabellerna för dem lades om omedelbart efter att den första resan var inställd.”

Undersökningen visar också att 68 % av resenärerna avbokar inte resans alla segment samtidigt. 45 % avbeställer flygen före hotellen och 22 % börjar med login och avbokar därefter flygavsnitten.

Avbeställningsregler och eventuella avgifter

Då det gäller avbeställningsregler och eventuella avgifter avslöjar undersökningen att 85 % av resenärerna föredrog att de kände till avgifterna innan de sätter igång med att avbeställa resan eller åtminstone under avbeställningsprocessen.

Det är faktiskt så att klarheten (37 %) och tillgången till avbeställningsreglerna och -avgifterna är de huvudsakliga bekymren för affärsresenärerna. Då man frågade dem vilka aspekter de helst ville bättra på i avbeställningsprocessen, rankades de här två ovannämnda faktorerna högst tillsammans med den tid det tar att få en bekräftelse på att allt är avbeställt (10 %) och att ha tillgång till ett snabbt sätt att avbeställa via sin egen mobilapparat (10 %).  

Avainsanat: , ,