De positiva faktorerna i hög grad överträffar de negativa när man reser i tjänsten

En studie gjord via CWT’s reseadministrationsplattform visar att affärsresenärerna tycker att de positiva faktorerna överträffar de negativa på jobbet (92 %) och hemma (82 %) då man gör en affärsresa. Resenärerna från Amerika är mest entusiastiska, 94 % respektive 86 %, tätt följda av resenärerna från Asia-Pacific-regionen med 93 % och 84 % samt Europa med 89 % och 77 %.

“Att resa till en ny destination, träffa någon personligen för första gången, att kunna nätverka med människor som kan hjälpa dig att gynna din business och din karriär och att komma loss från den dagliga arbetsrutinen var några av de mest spännande faktorerna i samband med affärsresandet, enligt vår studie”, sade Niklas Andréen, Executive VP and Chief Traveler Experience Officer hos CWT. ”Det är viktigt att vi identifierar de värden resenären upplever när de reser och förstår vad som ger de mest positiva nyttorna då man är iväg på en affärsresa”.

CWT’s undersökning visar också att de tre viktigaste nyttorna för resenärer runtom i världen förutom att träffa människor personligen är att bygga upp förtroende (39 %), lära känna människor bättre (32 %) och effektivitet (31 %). Europeiska resenärer är de som visar högst uppskattning till att lära känna människor (37 %), därefter kommer Amerika (36 %) och resenärerna från Asia-Pacific (25 %). Européerna uppskattar också betydelsen av att träffa mänskor personlige, högt (34 %), tätt följda av resenärerna från Asia-Pacific (31 %) och Amerika (29 %).

Trender inom “Bleisure” (Kombinera affärsresa och semester)

En ytterligare förmån med affärsresan kan vara möjligheten att addera personlig fritid till din resa. Under de senaste 12 månaderna har undersökningens respondenter, i snitt, förlängt sin resa 2,4 gånger. Resenärerna från Amerika gjorde de oftast – 2,7 gånger, därefter kom Europa med 2,4 och Asia-Pacific 2,3 gånger. Antalet dagar, globalt, var 4,3.

Undersökningen avslöjade också att företag generellt sett var mest villiga att stötta Bleisure-resande vid de tillfällen som medarbetarna betalade sina personliga utgifter (76 %), speciellt i Asia-Pacific (79 %) och i Amerika (77 %). Företagen i Europa kom upp till endast 70 %.

Avainsanat: , , ,