Skapa nytta för företaget – sju sätt att öka medarbetarbelåtenheten

Samtidigt som ert affärsresande håller på att förändras, förändras också era medarbetare.

Millennierna håller på att bli den största demografiska gruppen bland era medarbetare och Generation Z växer in i er medarbetarbas. Millennierna vill använda teknologi som bas i kommunikationen och de förväntar sig perfekt integrerade lösningar som ger dem en mängd olika val i sin reseprocess. Gen Z är de födda och uppvuxna i en digital värld och för dem teknologi och ett personifierat resande en självklarhet, inte en ad-on.

Enligt en nyligen gjord undersökning sade 88 % av de affärsresande millennierna att deras arbetsrelaterade reseupplevelse påverkade deras totala belåtenhet med sitt arbete. Det står, med andra ord, helt klart att en tillfredsställande resenärsupplevelse kommer att bli en viktig faktor för att attrahera, engagera och behålla medarbetare i framtiden.

Men hur kan ni utveckla ert reseprogram till att bättre leva upp till era resenärers förväntningar?

Medarbetarupplevelsen: en outnyttjad källa för avkastning

Affärsresebranschen växer fortsättningsvis, med 7 %. Att kunna erbjuda en fin resenärsupplevelse – en som omfattar de tjänster som resenären vill ha och som i förlängningen engagemanget och produktiviteten kommer att bli ännu viktigare för att ta hand om sina talanger och öka affärsresultatet som helhet.

Numera är det data som driver effektiviseringen av affärsresandet. Resande som effektiviseras av datainsikter hjälper oss att ersätta det gamla push-pull-tänkandet mellan kostnad och resultat med en helhetsbild som är mera värdefokuserad. Genom tillgång till viktig information om vad som fungerar för medarbetarna och företagen då det gäller affärsresor, ges företagen ett enormt tillfälle att utnyttja resenärsupplevelsen som en driver för ROI.

Genom att fokusera på produktiviteten hos de resande medarbetarna – via medarbetarbelåtenhet, engagemang och välmående – kan ni ge märkbart mervärde åt er affärsverksamhet.

Läs om de sju sätten att öka medarbetarbelåtenheten.

  1. Gräv fram mervärde från resenärsdata – Visste du att du kan använda data för att mäta totalkostnaderna för en resa? Följ upp varför och hur, de resande medarbetarna inte följer er resepolicy och analysera beteendet bland de olika resenärsgrupperna? Datainsikt får er att verkligen förstå era medarbetare. På så vis kan du ta fram ett program som fungerar. Med tillgång till en 180-graders insyn i ert reseprogram kan du göra förändringar som verkligen påverkar era medarbetares reseupplevelse.
  2. Använd individualisering för att möta medarbetarnas behov – Många organisationer pressar in sina medarbetare i en box förväntas passa samtliga, och undrar sen varför deras policy ignoreras och deras program sätts på spel. Segmentering av resenärerna ger möjlighet att profilera olika typer av resenärer för att därefter kunna skräddarsy meddelanden och maximera reseprogrammets inverkan. Läs vår e-bok för att få mer information hur du möter behoven hos olika typer av resenärer.
  3. Förenkla bokningsprocessen – 52 % av affärsresenärerna säger företagets bokningsverktyg eller bokningsapp är en av de topptre, mest utmanande aspekten av deras reseprogram. Detta enligt undersökningar från CWT och GBTA. Resenärerna vill ha en enkel och individualiserad bokningsupplevelse för affärsresor – en upplevelse som motsvarar den upplevelse de får när de reser privat. Välj verktyg som förenklar bokningsprocessen – till exempel myCWT. Vårt verktyg finns att tillgå för alla plattformar, inklusive online och mobilapp och samtliga använder profilidentifiering för att snabba upp processen och erbjuda personliga preferenser och därmed hjälpa medarbetarna att ha full kontroll på hela sin reseprocess.
  4. Erbjud ett bättre urval – En nyligen utförd studie (av GBTA och CWT) visade att 73 % av resenärerna säger att det är en ”utmaning” att finna logi nära sin destination. Ett bättre urval är det bästa sättet att öka bokningarna som faller inom policy. Du kan till exempel bygga på dina hotellalternativ via RoomIt, som är vårt specialutvecklade hotellprogram som erbjuder fler än 800 000 logialternativ som faller inom företagens resepolicys. Ett bättre urval ger lyckligare resenärer och fler bokningar som följer er policy.
  5. Erbjud belöningar som förbättrar resenärsupplevelsen – tjänster som inte enbart är trevligheter utan också ger nytta. Premium WiFi, gymkort och andra tjänster kan hjälpa medarbetarna att hålla sig produktiva och boosta deras prestation under affärsresan. 71 % av resenärerna medger att om de lägger tid på att resa, så ska de också ges möjlighet att tjäna lojalitetspoäng. Avväg hur ni kan använda tjänster och lojalitetsprogram för att öka medarbetarnas belåtenhet och förbättra det mervärde de ser i att göra affärsresor.
  6. Hjälp dem att vara uppkopplade – När resan abrupt förändras, stiger stressnivån hos era resande medarbetare.Se till att ni erbjuder verktyg som håller era medarbetare informerade om inställda flyg och eventuella faror. Använda en meddelandetjänst som fort finner svar på frågor och en app som hjälper dem att omboka flyg, marktransporter och hotell när förseningen inträffar. Det hjälper medarbetarna att hålla sig lugna och tillgängliga under resans gång.Hjälp era medarbetare att hålla sig uppkopplade och informerade.
  7. Gör resandet enkelt och smidigtsex av tio affärsresenärer säger att de är mer kreativa och produktiva då de är på en affärsresa, enligt vår undersökning. Varje detalj i er medarbetares affärsreseupplevelse – från den stund de stiger ut från sitt hem till den sekund då de anländer till sin destination – ska stötta er medarbetare i att prestera bättre för er affärsverksamhet. Med datastyrd insikt och expertis i grunden kan du använda medarbetarbelåtenheten för att öka produktiviteten och förbättra avkastningen på era affärsresor.

Avainsanat: , , ,