CWT studie: två av tre resenärer väljer fönsterplats i stället för gång, 52 % föredrar missat flyg över förlorat bagage

En undersökning gjord av CWT visar att två tredjedelar av affärsresenärerna föredrar en fönsterplats i stället för en plats vid gången. Andelen stiger till 71 % i regionen Asia Pacific och faller till 59 % i de amerikanska staterna medan européerna ligger mitt emellan, med 65 % för fönsterplats.

Globalt är det en smal majoritet av affärsresenärerna som föredrar att missa sitt flyg hellre än att separeras från sitt bagage; de resande från de amerikanska staterna visar den starkaste preferensen med 54 %, från Europa med 52 % medan resenärerna från Asia Pacific-regionen ligger mittemellan.

Då det gäller marktransporter är det 54 % av resenärerna som fortsättningsvis föredrar taxi före delade biltjänster, typ Lyft eller Uber. Men det förekommer stora regionala skillnader. I Europa är det hela 69 % som föredrar taxi, och nästan rätt tvärtom är det bland de amerikanska resenärerna, 63 % av dem föredrar delade biltjänster. Asia Pacific-resenärerna är jämnt fördelade, 56 % av dem föredrar taxi.

“De här upptäckterna ger en fascinerande och bitvis förvånande insikt som är i kontrast mot bilden av hur de globala affärsresenärerna ställer sig till sina resor,” sade Niklas Andreen, Executive VP and Chief Traveler Experience Officer hos CWT. ”Vi kan se märkbara skillnader mellan regionerna – i t.ex. Asien vill man hellre ha en fönsterplats medan det på marknader som USA är mer eller mindre 50/50.

CWT-studien visar också att de resande överlag gärna delar med sig av sina resepreferenser med både appar och resebranschens anställda – globalt är det 9 av 10 (89 %) resenärer som är ”synnerligen” eller ”någorlunda” villiga att göra det- Det här gäller i lika hög grad för både affärs- och fritidsresor, vilket tyder på att resenärerna inte gör en så stor skillnad på dessa två sätt att resa – åtminstone då det gäller att dela information om sina personliga preferenser.

Data visar att – överlag – är de europeiska resenärerna är minst lika villiga att dela data: 14 % av européerna är ”inte villiga” att dela med sig av sina preferenser med antingen appar eller folk då de gör affärsresor. Siffran stiger till 17 % då man reser på fritid. Resenärer från Amerika och Asia Pacific är mycket mer villiga att berätta om sina preferenser, i synnerhet då de reser på sin fritid.

 

Avainsanat: , ,