Engagerade deltagare och mätbara värden på möten

Idag, torsdag den 23 februari, höll CWT Meetings & Events seminarium på SBTA’s morgon seminarium på Easy Fair Kista.

Fredrik och Pernilla på scen

Pernilla Andrén, Senior Nordic Director CWT Meetings & Events och Fredrik Hermelin, Nordic Commercial Director, CWT meetings & Events använder denna timme för att prata om hur vi får ut mest möjlig nytta av våra möten och hur vi faktiskt kan påvisa nyttan i mätbara termer.

Rapporter visar att vi möts mer och mer och investerar mer pengar i möten generellt. Möten och event är den snabbast växande delen av reseindustrin idag. Där vi ser en genomsnittlig tillväxt i Norden på 2-3 % inom affärsresor så ser vi i jämförelse en ökning inom möten och event på över 10 %.

Till stor del beror detta på att affärsresor är en mycket mogen del av branschen som sedan länge har förfinats, analyserats och optimerats. Nu är det mötessidans tur och ju mer pengar det pytsas in desto större plats får frågorna på agendan hos företagen och desto större intresse har vi som leverantör att utveckla verktyg för både mjuka och hårda värden.

Med det växande kravet på att varje möte måste vara en god investering för företaget och för den enskilda deltagaren så vill vi mäta resultatet i fyra steg:

  1. Varför ska vi hålla mötet?
    Sätt en tydlig målbild och bygg upp mötesflödet kring denna målbild.
  2. Vilka ska bjudas in?
    Var noga med att alla deltagare kan bidra med energi och/eller kunskap.
  3. Var ska mötes hållas?
    Beroende av vad vi vill uppnå så varierar behovet av mötesplats och upplägg nämnvärt.
  4. Nådde du ditt mål med mötet?
    Efter mötet börjar den viktigaste delen – säkerställ att den investerade tiden leder till utveckling, resultatförbättring och ny kunskap.

Pernilla menar att redan när du kommit så långt som till steg 3 så har du skapat goda förutsättningar för att nå en bra ROO på mötet eller eventet, men självklart vill du som företag, eventbeställare, ägare till målbilden börja följa upp och säkerställa investeringen och säkerställa ROI.

Några avslutande frågor till Pernilla Andrén:

Pernilla Andrén, Senior Director CWT Meetings & Events, Nordic

Varför möts vi mera idag än tidigare?

”Beslutsprocesserna är kortare och snabbare idag, samtidigt som det är mer sannolikt att vi samarbetar med kunder eller kollegor spridda över ett större geografisk område. Det gör att vi har ett ökar behov att samlas ibland och skapa en gemensam förståelse och agenda.”

Vad är det som driver vad? Är det nya tekniken och möjligheten att mäta investeringen som gör att företag är mer villiga att spendera pengarna eller är det för att företagen är villiga att investera som mötesbranschen driver utvecklingen av teknik och verktyg som kan mäta ROI?

”Bra fråga, förmodligen kommer utvecklingen från båda håll. Men huvudsakligen skulle jag vilja säga att tekniken är så bra idag – både lättillgänglig och prisvärd. Det finns egentligen ingen ursäkt, ens för det lilla mötet, att inte utnyttja de möjligheter som finns både för att skapa engagemang före, under och efter mötet och för att mäta värdet.”

Avainsanat: , , , , , , , ,